tiistai 8. syyskuuta 2009

Metsäsuomalaisia linkkejä

Siirtolaisuusinstituutin sivuilla käydessäni huomasin heillä nyt olevan "tietokanta, jossa on tietoja yli 1 500:sta Ruotsin ns. kaski- eli metsäsuomalaisesta 1500- ja 1600-luvuilta."

Tämän kunniaksi internetistä löytyneet kaksi vanhaa kirjaa aiheesta:
ja hyödyllistä tietoa lienee myös sivustolla Finnsam - Finnbygder i Samverkan

Ruotsin radiossa lähetettiin vuonna 1938 ohjelmasarja Lort-Sverige, jossa päiviteltiin alkeellisissa oloissa eläviä ihmisiä. Ote radio-ohjelmasta tehdystä kirjasta:
Jag frågade alltså min förste interlokutör, ingenjör och affärsman och sydsvensk, vi sitta på radiostationen i Luleå, en kall, blåsig majsöndags eftermiddag:

Du, som farit på skidor och sportat och rest omkring så mycket i dessa trakter, frågade jag till en början, du har väl en hel del minnen från landet och folket här?
- Nå, det sitter nog kvar en del, som man har fått se under årens lopp, och jag kan väl tala om lite för dig. Jag minns, en gång var en god vän och jag ute på en långtur på skidor, vi hade skidat hela natten och kom på morgonen till en isolerad finnbygd. Vi var ganska trötta, och vi ville ha litet nya krafter på morgonen, så vi gick till en av de bästa gårdarna och knackade hövligt. Ingen svarade. Vi klev in - dörren var öppen - och satte oss, som seden är häruppe i översta Lappmarken, tyst och stilla vid dörren. Ja, det var ju ingen, som observerade oss, fastän dom nog märkte, att vi kom in, utan först om en tio-femton minuter, då rörde det sig i de bäddar, som var placerade runt stugans golv, och rätt som det var, kastades en stor fårskinnsfäll undan, och en kvinna steg upp, klädd i en ganska unik nattkostym, tyckte jag, åtminstone på den tiden. Hon var nämligen klädd i en stickad yllekjortel, röd var den så det skrek i ögonen på mig, och för övrigt hade hon ingenting på sig. Fötterna var bara, och överkroppen var bar. Ja, vi hälsade förstås, »päive päive», goddag goddag, då märkte hon oss och hälsade tillbaka, och så framförde vi våra önskemål att få köpa litet kaffe. Och det gick ju så småningom riktigt bra.
- Nå, men säg mig, ligger dom alltså nästan nakna i dessa fårskinnsfällar?
- Ja, i de flesta fall, kan man säga. Dom ligger i sina underkläder, det vill säga karlarna ligger i sina underkläder och kvinnorna har en del av sina underkläder på sig under fårskinnsfällarna.
- Det vill säga: karlarna i kalsongerna och fruntimmerna i underkjolarna.
- Ja, just det!
- Och det är alltsamman?
- Ja, och det är säkert varmt och gott.






Ei kommentteja: