keskiviikko 25. marraskuuta 2009

Lisää taidehistoriaa

Viikonlopun vilustumisen hoito ei sallinnut kovin vaativia tekemisiä, joten katselin läpi BBC:ltä tilatuksi tulleen DVD:n How art made the world. Osoittautui melodramaattiseksi ja omituisen Eurooppa-keskeiseksi.

Jaksossa 2 käsiteltiin eurooppalaisia luolamaalauksia ja kerrottiin, ettei niiden uskota (enää) liittyvän metsästykseen, sillä luolien luut olivat pääsääntöisesti toisista eläimistä kuin kuvat. Eteläafrikkalaisista maalauksista löytyi samankaltaista outoa pilkutusta ja aivotutkijan avulla esitettiin näkemys, että maalaukset ovat transsinäkymien dokumentointia. Nähty tärkeitä eläimiä sekä ylimääräisiä pilkkuja ja viivoja.

Samaa asiaa suomeksi Antti Lahelman artikkelissa Hallusinatoriset aiheet kalliomaalauksissa ja kampakeramiikassa. Viitteitä ekstaattisesta uskonnosta Suomessa kivikaudella.

Mutta jaksossa 4 käsiteltiin erikseen Pohjois-Australian aboriginaalien maalauksia, jotka ovat vanhempia kuin eurooppalaiset. Näissäkin eläimiä. Mutta nyt olikin oleellista, että maalauksiin liittyy yhteisön seremonioita, tarinoita ja musiikkia? Tällaista ei mainittu Euroopan yhteydessä ollenkaan.

Reipasta yksinkertaistusta oli myös väittää, että Ranskan luolamaalaukset tarkoittivat "meidän" omaksuneen kaksiuloitteisen kuvan ymmärtämisen. Minulla on selvä muistikuva, että joku suomalainen Siperian-kävijä 1800-luvulla (?) oli näyttänyt paikalliselle pojalle eläimen kuvaa eikä tämä ollut ymmärtänyt viivoista mitään.

Mutta ohjelmissa esiteltiin monta minulle uutta arkeologista kohdetta. Jossain Turkissa (?) oli kymmenisen vuotta sitten löydetty maanviljelyn alkuun ajoittuva kivitemppeli. Jotta sen rakentajat oli saatu ruokittua oli viljanviljely lähes välttämättömyys, mutta johtiko rakentamisen välttämättömyys viljelyyn vai viljelyn keksiminen rakentamiseen?

Ei kommentteja: