lauantai 11. joulukuuta 2010

Kokemäeltä Amerikkaan, osa 75

Arvo Brynolf syntyi Kokemäellä Järilän Keskipereen isännän Otto Fredrik Kustaanpojan ja vaimonsa Maria Juhontyttären pojaksi 14.4.1891. Arvo Pere otti passin 23.6.1913, mutta oli vielä Keskipere laivan Arabic matkustajaluettelossa sen saapuessa Bostoniin 24.7.1913.

Ensimmäisen maailmansodan kutsuntakorttia täytettäessä Arvo asui naimattomana Minnesotan Duluthissa. Siellä hän asui vielä 1954, jolloin useampikin sanomalehti julkaisi uutisen kaupungin rehellisistä kansalaisista; sairaskohtauksen saaneelta Arvolta ei oltu viety tasusta isoja rahoja.



Arvo Pere kuoli Minnesotassa 6.12.1957.

Lähteet:
Kokemäen kastetut
Siirtolaisuus tilasto, Kansallisarkisto
Ancestry.com. Boston Passenger Lists, 1820-1943 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2006.
Ancestry.com. World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations Inc, 2005.
Winona Republican-Herald, 10.5.1954
Ancestry.com. Minnesota Death Index, 1908-2002 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations Inc, 2001.

Epäyleviä ajatuksia historiasta

Armas J. Pullan kirjasta Epäylevien ajatusten sanakirja (s. 27-28)
  • Onnellinen kansa, jolla ei ole historiaa! - C. B. Beccaria
  • Historia on vaarallisempi tuote kuin mikään kemian aikaansaannos. - Paul Valéry
  • Historia: olettamuksiin rakentuva vähäpätöinen tiede ... tapa kertoa asioista, miten ne ovat voineet tapahtua. - Ernest Renan
  • Historia toistaa itseään - ja historioitsija toisiansa. - Philippe Guedalla
  • Jumala ei voi muuttaa mennyttä. Historioitsijat voivat. - Samuel Nutler
  • Historia on alituista uudelleen aloittamista. - Thukydides
  • Historiankirjoittajien joukossa tapaa runsaasti syyttäjiä, puolustajia ja tuomareita, mutta vähän todistajia. - Dean Acheson

perjantai 10. joulukuuta 2010

Suomen sodan aikaan Ruotsiin menneitä

Merimies Samuel Sakén otti Suomen sodan aikaan niin nopeasti jalat alleen, ettei papintodistus tarttunut mukaan. Tästä tuli ongelma kun teki pari vuotta myöhemmin Tukholmassa mieli naimisiin ja näin julkaistiin ylläoleva ilmoitus sanomalehdessä Inrikes tidningar 30.4.1812.

Samuel oli syntynyt oman ilmoituksensa mukaan 26 vuotta aikaisemmin Uudessakaupungissa, jossa hänen isänsä, perämies Carl Sakén, edelleen asui. Vastaavaa kastetta ei Hiskistä löydy, mutta porvarin poika Carl Sakeen avioitui 9.12.1767 Uudessakaupungissa porvarintytär Maria Brukan kanssa.

Suomen sodan aikana armeijaa seurasi Ruotsiin talollisen poika Jacob Mattsson Leisalan talosta Pöytyältä. Isänsä Matts Mattssonin kuoltua pojan olinpaikka ja elossaolo piti saada selville, jotta perinnönjako saataisiin suoritettua. Kuuluttajana oli vainajan leski ja alla oleva ilmoitus julkaistiin sanomalehdessä Posttidningar 5.8.1813.

Hiski kertoo Leisalan isännän kuolleen 10.3.1813 67 vuoden ja kuuden kuukauden iässä.

Suomen sotaan ja Varsinais-Suomeen liittyen: Varsinais-Suomen liiton sivuilta löytyy Eero Auvisen esitys Sotatoimet Saaristomerellä v. 1808 - 1809 Suomen sodan ajan merisotaa, maihinnousuja ja sissitoimintaa tukien / Krigsoperationer i Skärgårdshavet 1808 - 1809 som stöd för Finska krigets sjökrig, landstigningar och partisanverksamhet.

Terveiset Lontoosta (2/2)

En ollut koskaan aiemmin käynyt Museum of Londonissa, mutta jostain oli syntynyt positiivinen ennakkonäkemys, joka ei osoittautunut virheelliseksi. Museo tarjosi esineitä ja asiaa jääkaudesta nykypäivään. Tavaraa ja omaksuttavaa oli niin paljon, että vastaanottokyky tyssäsi kauan ennen loppua.

Roomalaisen kauden laajuus ja komeus yllätti. Seuralaiseni ei pitänyt malliksi sisustetuista huoneista, jotka hänestä näyttivät liian moderneilta. Kieltämättä muistuttivat suomalaista 1700-luvun huonetta. Ja Lontoon roomalaisen ajan eli ajanlaskun ensimmäisten vuosisatojen käsityöläisten lavastetut putiikit olisi voinut siirtää lähes mille tahansa vuosisadalle 1800-luvulle asti.

Toisin kuin British Museumissa täällä oli monenlaista interaktiivisuutta. Antoisin oli se kuuntelupiste, jossa sai näytteen Lontoossa keskiajalla (näyttelyn määritelmän mukaan 4xx-15xx) puhutuista kielistä. Jollei tälläista jo Aboa Vetuksessa ole, voisi lisätä. (Vaikka Kuriositeettikabinetin tuoreen numeron mukaan kyseisen museon ääninäyttely ei ollutkaan kovin onnistunut.) Pukeutumispiste oli myös kiva. Yleisen edun nimissä säästän ihmiskunnan Tudor-myssyposeerauskuvaltani.

Lontoon 1600-luku oli katastrofien aikaa. Tässä vaiheessa en enää jaksanut katsoa kaikkea tarkasti, joten mieleen jäi vain, että kaupungissa painettiin viikottain uutislehtinen edellisen viikon kuolleiden määristä syineen. Oletettavasti tämä tarjosi lukijoille mahdollisuuden poistua kulkutautiuhkan alta kaupungin ulkopuolelle. Pienemmissä kaupungeissa, kuten Suomessa, saattoi luottaa muuhun tiedonkulkuun?

Seuraavan ajanjakson osioon oli toteutettu tosi hauska "viihdepuutarha" (pleasure garden), jossa oli mallinukkeja esittelemässä muotia ja luonnolliseen koon heijastettuja videopätkiä useammalla seinällä kertomassa ajan tavoista. Elävää kuvaa näkyi muutamassa muussakin paikassa museota, esimerkiksi Lyonsin teetarjoilija hymyili ja tarjoili viehättävästi.

Pohjimmiltaan museo oli ratkaisultaan hyvin perinteinen aikakausia kuvaavine tiloineen, mutta esillepano oli monipuolinen ja jätti tuoreen vaikutelman.

torstai 9. joulukuuta 2010

Helsinkiläistä kalenterintäytettä

Matkani aikana alkoi Hdelsingin työväenopiston kurssi-ilmoittautuminen. Ajattelin menettäneeni mahdollisuuden osallistua kolmannen kerran vanhojen käsialojen kurssille, mutta onneksi vapaita paikkoja oli vielä tänä aamuna ja pääsin ilmoittautumaan. KOOÄ.

Ilmaisluentojen tarjonnassa kevätkaudella:
Mannerheim kaunokirjallisuuden hahmona
Ke klo 18 – 19.30 Töölön kirjasto, Mika Waltari -sali, Topeliuksenkatu 6
2.3. Paavo Rintalan Mummoni ja Mannerheim -trilogia, Ilmari Turjan Päämajassa ja Laila Hietamiehen Sonja-sarja
9.3. Juha Seppälän Suomen historia, Jari Tervon Troikka, Raija Orasen Metsästäjän sydän ja Hannu Raittilan Marsalkka
FM Lea Toivola

Murroskohtia Suomen historiassa – kirjailijat kertovat
25.1. – 16.3. klo 18 – 19.30 Malmitalo, Malmin kirjasto, Ala-Malmin tori 1
Kirjailijat kertovat kansakunnan murroskohdista kaunokirjallisuuden aiheina ja lähtökohtina. Kirjailijavierailut järjestetään yhteistyössä Malmin kirjaston kanssa.
25.1. Sisällissodan Tammisaari ja toisen maailmansodan Kuopio
Kirjailija Sirpa Kähkönen.
15.2. Sisällissodan Suomi
Kirjailijat Leena Lander ja Hannu Raittila
16.3. Jatkosota rintamalla
Kirjailija Antti Tuuri

Suomen taiteen historiaa
Ti klo 17 – 18.30 Kanneltalo, auditorio, Klaneettitie 5
1.2. Esihistoriallisesta taiteesta suurvalta-aikaan
8.2. Valistuksesta realismiin
15.2. 1900-luvun taide
Katja Weiland
Näitä ennen Tieteiden päivät, jonka ohjelmassa muun lomassa myös historiaa, erityisesti Tieteiden yönä (lue: iltana), jolloin minulla kylläkin kalenterissa taas avoimen yliopiston luento. Haluttaisi siis olla suunnilleen neljässä paikassa yhtäaikaa.
HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO
klo 18.00–22.00
Horisontissa Helsinki -näyttely, Sofiankatu 4
Helsingin kaupunginmuseon tutkijoiden tietoiskuja:
* 18.00 Tutkija Satu Savia: Helsinki vuonna 1970. Kaupungin arki Eeva ja Simo Ristan valokuvissa
* 18.40 Tutkija Pirkko Madetoja: Hetekan henki. Hygienia ja ideologia kohtasivat putkihuonekaluissa
* 19.20 Tutkija Marcus Haga: Aleksei Apostolin tuuba
* 20.00 Yksikönpäällikkö Anne Mäkinen: Porrashuoneet arjen näyttämönä
* 20.40 Yksikönpäällikkö Riitta Pakarinen: Helsinkiläislapset sata vuotta sitten. Löytöretki Signe Branderin valokuviin

KANSALLISARKISTO
klo 18.00–22.30
Rauhankatu 17
Luentosarja uudessa tutkijasalissa
* Klo 18.15 Avaus: Jussi Nuorteva
* Klo 18.30 Professori Matti Klinge: Historian historia
* Klo 19.00 Kirjailija Anna Kortelainen: Huutoja ja kuiskauksia tutkijasalissa – anna arkisten haavojen olla?
* Klo 19.30 Dosentti Jukka Kortti: Banaali moderni – medioitunut kulutusarki ja historia
* Klo 20.00 Dosentti Kai Häggman: Historiatutkimuksen uusi suunta – suurmiesmonumenteista pienen ihmisen historiaan
Näyttely
* 2–3 vitriiniä aulassa arjesta eri aikakausina (Yksityisarkistoyksikön aineistoa)
Arkistojen arki: Kurkistus kulissien taakse
* 7. kerroksen päädyssä olevat virkahuoneet auki yleisölle. Niissä esitellään arjen arkistotyötä, esim. arkistojen järjestämistä, sähköisten aineistojen neuvontaa (Sähke, Vapa, e-AMS), seulonta-asioita, yksityisarkistojen kysymyksiä yms.
Sähköisen tilausjärjestelmän sekä tietokantojen yms. esittely Vanhassa tutkijasalissa
* Astia, Saha, Digiarkisto, Vakka, Portti, Karttahaku yms.
Opastetut kiertokäynnit arkistossa
Klo 18, 19, 20, 21 ja ruotsiksi 19.30 ja 20.30
* Kierretään luettelohuone, vanha tutkijasali, mikrofilmisali, karttamakasiini ja konservointiyksikkö, jossa esitellään konservointityötä sekä annetaan arjen vinkkejä yksityishenkilöille.
Kirjatori Aulassa
* Myynnissä edullisesti koti- ja ulkomaista tieteellistä ym. kirjallisuutta sekä arkistolaitoksen omia julkaisuja.
* Filmi- ja DVD-esityksiä arkistosta ja sen työstä luentosalissa
Kahvila klo 18–22, tarjolla arjen herkkuja
Musiikkia: Sibelius-lukion esiintyjiä

GLOSSA – Keskiajan tutkimuksen seura
Tieteiden talo, Sali 312
* 18.00–18.45 Filosofian tohtori Timo Joutsivuo: Mielenliikkeet ja hyvinvointi myöhäiskeskiajan lääketieteessä
* 18.45–19.30 Filosofian tohtori Georg Haggrén, humanististen tieteiden kandidaatti Elina Terävä ja filosofian maisteri Ulrika Rosendahl: Pilkahduksia elämästä keskiajan maaseudulla – Espoon Mankbyn kylä ja sen arkeologiset löydöt

Terveiset Lontoosta (1/2)

Vietin itsenäisyyspäivää oikein traditionaalisesti eli hyödynsin lakisääteisen vapaapäivän poistumalla maasta. Parilla palkattomalla vapaapäivällä sain kokoon ihan mukavan ja museopitoisen loman Lontoossa.

Heti kaupunkiin päästyä kaipasin kompassia eli eksyin ensimmäisen (enkä viimeisen) kerran. Eksyminen oli lähellä myös British museumissa, mutta siellä kulkureitit olivat sentään suoria. Kartan avulla löydettiin Euroopan huoneet, jotka tulivat kyllä kierrettyä ajallisesti takaperoisessa järjestyksessä. Samaan harvoin toimivaan ratkaisuun sorruin viimeisenä päivänä suorittamassani uusinnassa.

Annista jäi mieleen Rooman valtakunnan jälkeisen Euroopan huone. Ensimmäisellä käynnillä kuljin tyytyväisenä vitriiniltä toiselle: "Kato kuinka mielettömän iso solki!". Mutta jälkikäteen ajateltuna mieleen ei jäänyt juuri mitään. Tuntui, että vitriinejä olisi voinut käyttää muistipelinä: edellisessä oli pari solkea ja aseen palasta, niin tässäkin, mikä on oleellinen ero?

Toisella kerralla keskityin, kävin huoneen vitriinit läpi aikajärjestyksessä, luin tekstejä ja kuuntelin ääniopasta. Muistiinpanoihin ei edelleenkään piirtynyt mitään kovin oleellista. Yksi hauska juttu oli pyhiinvaeltajien merkit. Reitit oli tuotteistettu jo 500-600 -luvuilla.

Hienoja esineitä oli toki paljon, myös varhaisempaa historiaa esittelevissä huoneissa. Nissä oli jopa yksi modernin museoteknologian ilmentymä, animaatio viljan viljelyn leviämisestä lähi-idästä pohjoiseen ja länteen. Loppui vuosituhat ennen Suomea eli kävijä sai jäädä käsitykseen, ettei Suomessa koskaan omaksuttu uutta elintapaa.

Suomea yritin hakea myös Victoria&Albert -museosta. Olin heidän kokoelmatietokannastaan löytänyt kahden suomalaisen ryijyn koordinaatit, mutta perille päästyä jouduin toteamaan huoneen suljetuksi. Päänautinnoksi jäi siis kaksikerroksinen korugalleria, jonka modernissa osuudessa oli sentään kolme korua Suomestakin. Mutta mielenkiintoisin oli Euroopan perinnekorujen vitriinirivi, jossa Islanti, Ruotsi ja Norja mukana, muttei Suomi eikä muistaakseni myöskään Tanska.

Osittainen pettymys oli myös teatteriesitys The Railway Children. Lupauksen mukaisesti "lavalle" tuli aito höyryjuna. Mutta ei omalla voimallaan vaan todennäköisesti sähköveturilla työnnettynä. Mikä oli ehkä toimivampi ratkaisu?

Motivaatiovajetta

HY AY Hhs 110 Historiantutkimuksen johdantokurssi, syksy 2010

Historiantutkimuksen johdantokurssin arvosana oli vihdoin ilmestynyt. Nelonen, mihin en ole ollenkaan tyytyväinen. Lisäksi joudun jäämään ikuisiksi ajoiksi epätietoisuuteen siitä, miksi en saanut vitosta. Oliko vika mummotutkielmassa vai tentissä, jossa mielestäni vastasin kaikkiin kysymyksiin jokseenkin mallikkaasti? Tätä ei numero kerro.

Samaan epätietoisuuteen tulen jäämään muidenkin opintosuoritusten suhteen, mikä ei ole omiaan motivoimaan seuraavaksi vuorossa olevien esseiden ja tutkielmien suhteen. Tekemisestä oppii, mutta arvostelusta ei, joten miksi alistaa itsensä arvostelulle? Voisi vain tehdä ja oppia, niinkuin tähänkin asti.

Sen sijaan alan suoritusintoilemaan ihan niinkuin koulussa. Ja ihan niinkuin koulussa ja korkeakoulussa, hakeudun itseäni fiksumman seuraan ja olen sitten kateudesta vihreänä, kun hän saa vitosen.

keskiviikko 8. joulukuuta 2010

Taloudellista historiaa

Palasin aamuyöstä (lento 4 tuntia myöhässä) Lontoosta, joka (kuten odotettua) tarjosi elämyksiä ja vei rahani. Ensiksi mainitusta lisää, kunhan olen nukkunut edes yhden kokonaisen yön. Mutta rahasta kaksi juttua rss-syötelukijastani.

1) Medievals.net oli esitellyt tuoreen tutkimuksen, jonka mukaan keskimääräräiset tulot olivat Englannissa keskiajalla kaksi kertaa suuremmat kuin tämän päivän köyhimmissä kehitysmaissa. Niitä voinee tuotantorakenteensa puolesta verrata Euroopan keskiaikaan, mutta vierastan kyllä rahavertailuja yli useamman vuosisadan.

2) Sen sijaan vertailu yli kahden vuosisadan oli mielenkiintoinen. Sellaiseen tarjosi linkin Dick Eastmanin blogi. Alla olevassa videossa ruotsalainen tilastotieteilijä esittelee englanniksi maailman maiden taloudellisen hyvinvoinnin kehityskulkua. Joka olisi kiva nähdä hieman hitaammin ja yksityiskohtaisemmin.

Miellyttävä museouutuus ja vuotta 1918

Paikkakunnista, joissa ei asu, syntyy hyvin läikittäinen kuva. Kauniainen on minulle serkkujeni lapsuudenkodit 1 ja 2, asema ja vanhan ostarin huone, jossa kävin aikoinaan viittomakielen tunneilla. Vaikka kaupunki on pieni ja nuori, on siellä toki hieman enemmän.

Tähän muuhun tarjoaa katsauksen muutama viikko sitten avattu Kauniaisten museo, joka on puhtaasti virtuaalinen. Tiedotteessa todettiin
Museokäyntiin Verkkomuseo Granissa tarvitaan vain tietokone ja internetyhteys. Museo on toteutettu yksinkertaisella tekniikalla, jotta mahdollisimman monilla olisi pääsy sinne. Museossa ei siksi ole käytetty sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka vaatisivat uudemman, suuremman tai tehokkaamman koneen.
ja tämä toteutuu rauhallisessa kokonaisuudessa. Erityisesti pidin kotiseuturetkistä, joita olen keräillyt myös kotikaupungistani - lähtemättä koskaan kävelylle... Kauniainen on niin pieni, että kävellen tai polkupyörällä voi helposti kulkea koko kaupungin läpi. Retket on suunniteltu pääasiassa maantieteellisesti, mutta yhdessä on teemana sota-ajat. Mikä tarjoaa aasinsillan vuoteen 1918, jota sivuten on taas tutkimuksia tuotettu:
Ennen ja nyt -lehdessä:
Jääkärien kuvia kaipaavan kannattaa poiketa Wikimediaan, jonne joku on ladannut suurehkon määrän kuvia kirjasta Puolustusministeriön sotahistoriallinen Suomen jääkärien elämäkerrastojulkaisu IV.

Arkistolaitoksen digitaaliarkistosta puolestaan osui silmiin polulta Hämeen läänin itäisen piirin virkatalojen tarkastaja>Hämeen läänin itäisen piirin virkatalojen tarkastajan arkisto>Sotilasvirkatalojen kartat linnoituksista ja majoituksista useampi kartta vuodelta 1918. Alla Kartta Koskensillan linnoitusalueesta Vanajan pitäjässä 1918-1918

tiistai 7. joulukuuta 2010

Pohjola pohjoismaisin silmin 1780

Carl August Ehrensvärdin matkapäiväkirja, joka on julkaistu kaksikielisenä laitoksena Matka Italiaan Resa til Italien. 1780, 1781, 1782 on kieleltään viehättävää. Kuvatessaan eteläisiä kansoja Ehrensvärd paljastaa jotain myös Pohjolasta:

"Kaikilla etelän kansoilla on tummat hiukset, vaalea kuuluu Pohjolaan; etelässä tukka on kihara, Pohjolassa suora." "Italiassa ei ole niin lihavia eikä niin laihoja ihmisiä kuin Pohjolassa."(s. 47)

"Pohjolassa [miesten] hiukset leikataan tasapituisiksi ja kammataan kokonaan taakse." (s. 48) Esimerkki tästä löytyy valtiopäivämies Matts Backmanin muotokuvasta vuodelta 1778. Muistaakseni kaikilla sivun ukoilla oli sama hiustyyli.

"Italialaista ei helposti saa ärsytettyä raivoon; raivostuessaan hänestä tulee murhaaja. Ranskalainen raivostuu helposti, eikä siis murhaa. Pohjolan asukas ei tule milloinkaan muuta kuin kiukkuiseksi." "Ranskalainen ja Pohjolan asukas eivät ollenkaan säilytä kylmäverisyyttään kohdatessaan vähäistä epäoikeudenmukaisuutta." (s. 53)

"Pohjolan asukkaat juopottelevat, rehvastelevat, tappelevat, harrastavat turhuuksia, ja heidän pyrkimyksenään on ennen muuta saada kaikilta osakseen imartelua; sillävälin he elävät horroksessa, ja eräänlaisesta mielen lepotilasta he saavat suurta lepoa. Ilmasto aiheuttaa heille puutteen, lyhyen työajan ja pitkän lepoajan ja niinollen se tarjoaa heille tuon mielenlaadun. On luonnollista, että pohjoiset kansat ovat kateellisia vastoinkäymisissä; on luonnollista, että pohjoiset kansat liioittelevat menestyessään." (s. 55)

"Ranskalaiset ovat iloinen kansakunta täynnä kiihkoilua. Pohjolassa asuu jähmeä kansakunta täynnä kiihkoilua, italialainen on kypsä ja täynnä tulta." (s. 57)

Onks reiluu?

Ori ja Rom Brafmanin kirjasta Sway. The Irrestible Pull of Irrational Behaviour selvisi, että kansojen käsitykset reiluudesta ovat erilaisia. Kansainvälisessä Kuka haluaa miljonääriksi -ohjelmassa ei oltukaan käyttäydytty joka paikassa samalla tavalla.

Yhdysvalloissa hätäkeino "Kysy yleisöltä" tuotti oikean vastauksen lähes aina (yli 90%). Paikalliset selvästi yrittivät vastata oikein ja auttaa kilpailijaa. Toisin toimittiin Ranskassa. Siellä kilpailija, joka ei keksinyt oikeaa vastausta kysymykseen "Mikä taivaankappale kiertää maata?" ei saanut armoa yleisöltä. Heistä 56% vastasi "aurinko" ja kilpailijan seurattua neuvoa kaikki eivät pystyneet pidättelemään nauruaan. Tulkinta: ranskalaisten mielestä pönttö kilpailija ei ansainnut heidän apuaan.

Vielä huonommin yleisöltä kysyminen toimi Venäjällä. Siellä yleisö johti harhaan niin fiksuja kuin tyhmiäkin (olettaen, ettei yleisössä istunut pelkästään tietämättömiä yksilöitä). Englantilainen professori Geoffrey Hoskins selitti käytöstä entisajan kylähallinnolla, jossa kaikki päätettiin yhdessä. Niin kauan kuin ihmiset olivat tasa-arvoisessa asemassa, heitä autettiin. Mutta köyhät olivat rasite yhteisölle ja rikkaaksi tullut epäilyttävä. Kommunismin aika eikä sen jälkeinen varallisuuden aika ole ollut omiaan muuttamaan näkemyksiä ja näin ei tv-ohjelman yleisöllä ollut intressiä auttaa yhtä rikkaaksi "muiden kustannuksella".

Miten suomalaiset yleisöt mahtoivat vastata? Kuinka kaukaa historiasta siihen löytyisi selitys?

sunnuntai 5. joulukuuta 2010

Metsästettyä

Talvinen metsästyskuva Kansan ystävästä 9.12.1882.

Taidehistorian opiskelija Hietzu raportoi Itä-Suomen monipäiväisestä museokierroksesta.

Kuukki oli tutustunut Espoon Kellomuseoon.

Marko Leppänen esitteli Helsingistä muistomerkin, joka ainakin minulta on jäänyt huomaamatta.

Henrik Josephson suosittelee på svenska lehteä Scandia, jonka tekstit ovat yhden numeron viiveellä luettavissa verkkosivuiltaan.

Anders Lindkvist suunnittelee på svenska 1800-luvun alun elävöittämistä.

Helsingin yliopiston Studia Generalia tarjoaa luentojen lyhennelmiä. Jussi Nuorteva oli puhunut tiedosta historiallisesta näkökulmasta.

Paula Arvas lainaa Sven G. Svenssonin dekkaria Tee tiedettä ja tapa : "Mutta kun ihminen oli historian dosentti - sillä se hän oli - ei olisi saanut olla kiltti. Ei helkkarissa. Ilkeys kuului olennaisesti akateemiseen keikarointiin. Historian alalla oli tuskin mahdollista päästä pitkällekään urallaan, ellei osannut nauttia toisten epäonnesta ja ilmaista iloaan kyllin kärkevin ja kyynisin sanakääntein."

Nettilehti Sermónes on verrannut Tanskalaisen Sven Hasselin sotamuistelmia Lars Westerlundin tutkimukseen Saksan vankileirit Suomessa ja raja-alueilla 1941 – 1944. Samalla sivulla myös muita sotahistoriallisia juttuja, joiden tasoa en osaa arvioida:
Ilmastotiedossa Heikki Nevanlinnan kirjoitus Ilmatieteen laitoksen historialliset lämpötilahavainnot Helsingissä.

Kari Latvus kirjoitti raamatuntutkijoiden blogitilanteesta, mutta saman voisi sanoa historiantutkimuksesta:
Aluksi on kyllä todettava, että Suomessa ollaan tästä junasta pahasti jäljessä, koska kielialue on suppea ja erityisesti uuden tekniikan haltuunotossa on näkyvissä selvä viive. Bibliobloggaus on saamassa englanninkielisellä alueella ulottuvuuksia, joista emme ole tietoisia. Facebook, Twitter ja muut uudet välineet ovat kovassa kurssissa. ...

Bloggaamisen motiivina ei ole raha (kukaan ei maksa raamatuntutkimuksen julkaisemisesta netissä), julkisuuden tai maineen tavoittelu. Bloggaamisen taustalla on yleensä kirjoittamisen intohimo, joka jo itsessään tarjoaa suuren tyydytyksen. Blogien synnyttämät keskustelut ja niistä oppiminen on bonusta.