lauantai 30. heinäkuuta 2011

Silta musiikkiin

Yllä oleva silta on Helsingin uusin tai ainakin uusimpia. Se yhdistää Ruoholahden ja Jätkäsaaren. Molemmat päät taitavat olla täyttömaalla eli mitään kovin historiallista paikkaan ei liity. Minulle tuntemattomasta syystä se on nimetty Crusellin sillaksi muusikko Berharnd Crusellin mukaan

Kyseinen mies komeilee tässä oikealla, poimittuna Kyläkirjaston kuvalehdestä 30.6.1889. Ei kuulu miehiin, joista en ole koskaan mitään kuullut, sillä muistaakseni jo parissa uutuuskirjojen listassa olen hähnyt lupauksen hänen elämänkerrastaan, joka ei ainakaan pääkaupunkiseudun kirjastoon ilmaantunut.

Rehellisesti sanoen, en minä sitä hirveällä innolla olisikaan lukemassa. Paitsi ehkä lapsuudesta Uudessakaupungissa 1700-luvun lopussa köyhän kirjansitojan perheessä.

Mutta jos joku kirjoittaisi elämänkerran Sofia Liljegrenistä, niin olisin ensimmäisenä vetämässä kaupan ovenrivasta. (Tai enhän ole kyllä jaksanut edes käydä katsomassa mitä tietoa hänestä löytyisi kirjasta Suomalaisia musiikin taitajia : esittävien säveltaiteilijoiden elämäkertoja.)

Verkkolähteiden mukaan Sofian elämä kuullostaa kyllä mielenkiintoiselta. Syntyi vuonna 1765 Suomessa. Kustaa III:n kirjurit kutsuivat häntä neiti Rantasalmeksi, mutta kyseisestä seurakunnasta ei sopivaa kastetta löydy. Sofia palkattiin Tukholman oopperaan laulajaksi 16-vuotiaana ja menestyi niin, että nimitettiin hovilaulajaksi. Ei palannut koskaan Suomeen (yllätys, yllätys) ja meni naimisiin italialaisen kanssa. Voi vain kuvitella mitä dramatiikkaa tämän kaiken takana olisi.

Musiikista puheenollen... linkitin jokin aika sitten Agricolaan varhaisia suomalaisia äänitteitä. Anu Kosonen on tehnyt opinnäytteen Laulun lähteillä : säveltäjä Otto Kotilainen (1868-1936)

Mutta palaten 1700-luvun esiintymislavoille. Joskus olisi kiva saada myös lisätietoa Carl Schylanderista, joka syntyi Tukholmassa, mutta vaikutti tullitarkastajana Mikkelissä kunnes päätyi Tukholmaan näyttelijäksi. Fredrik August Dahlgrenin kirja Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737 antaa ymmärtää, että uranvaihdon takana oli joku taloudellinen epäselvyys. Vielä vahvemmin näyttää siltä, että miehen kuolinpesä on konkurssikypsä.

Ei kommentteja: