maanantai 19. syyskuuta 2011

Kaksi 1500-luvusta ponnistavaa elokuvaa

Pressikuva The Mill and the Cross -elokuvan sivustolta

Helsingissä parhaillaan käynnissä olevan Rakkautta&Anarkiaa-elokuvafestarin ohjelmasta löytyi The Mill and the Cross, jonka annettiin ymmärtää perustuvan Pieter Breughelin maalaukseen. Flaamilaisia hahmoja usein tiirailleena laitoin lipun ostoslistalle ja istuin katsomossa viime perjantaina.

Elokuva alkoi taulun 'matka Golgatalle' asetelmalla, ikäänkuin taulu olisi maalattu kaikkien mallien paikalla ollessa. Siitä se lähti kehittymään Luttrell Psalterin omaisesti. (Kyseisestä lyhytfilmistä lisätietoa täällä.). Elävöitettiin taulun kohtauksia. Upea taulun taustan ja hahmojen yhdistäminen näkyy trailerissakin. Rauhallinen tunnelma rikkoontui kun siirryttiin kärsimystarinaan, joka oli taulussa ilmeisesti suora rinnastus espanjalaisten vallankäyttöön ajan Hollannissa. Sitten oltiinkin sellaisessa historian, raamatunhistorian ja taidehistorian seoksessa, että olisi tarvittu minua sivistyneempi selvittämään tasoja.

Monia eri tasoja löytyi myös toisesta R&A-elokuvasta, jonka valitsin 1500-luku yhteyden takia. Olisin kyllä lähtenyt katsomaan Sillit suolassa: Tarinoita Tallinnasta pelkästään tekijöiden edellisen elokuvan Disko ja ydinsota perusteella. Elokuvan jälkeisessä keskustelutuokiossa tekijät sanoivat edellisen elokuvan kuvanneen heidän omaa sukupolveaan ja nyt he olivat kertomassa identiteetistään tallinnalaisina. Tekijöiden tulkinta dokumentista on laajempi kuin minun. He vakuuttivat loppukeskustelussa, että tarinat olivat kaikki joskus kuultuja, mutta ne eivät siis kuuluneet niille henkilöille, jotka ne esittivät.

Kehyksen tarinoille Tallinnasta he olivat löytäneet 1530-luvulla tapahtuneesta kaupunkilaisen kidnappauksesta ja murhasta, joka johti korkea-arvoisen aatelisen teloitukseen. Tarina kerrottiin alussa ja samalla kun sitä kuvitettiin tavallisten tallinnalaisten toimesta, näiden suusta kuulimme tarinoita, jotka kertoivat Tallinnan todellisuudesta ja lähihistoriasta. Itse viehätyin eniten siitä, miten henkilöjen kautta tuotiin esiin suhdetta kaupunkiin. Tämänkin elokuvan traileri nähtävillä verkossa.

Kaupunki oli myös Breughelin maalauksessa. Se oli sijoitettu elämän symbolien joukkoon, mikä hieman ihmetytti minua.

Ei kommentteja: