sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Kerättyä


Hanna Weselius mietti perhekuvia ja kirjoitti:
Sillä eihän kukaan ole se ihminen josta perhealbumeissa on kuvia. Niiden kuvien ihmiset miettivät koko ajan, milloin pääsisivät kirmaamaan tai tupakalle.
Marko Marila kirjoitti in English esineiden ja merkitysten suhteista. Augustintytär teki paidan 1660-luvun mallilla (teksti in English).

Olli Bäckström osallistui seminaariin sodasta ja sodankäynnistä Pohjois-Euroopassa. Sukukansojen ystävien puheenjohtaja Sakari Linden referoi karjalan kielen ja karjalaisen kulttuurin tilannetta Karjalan tasavallassa Venäjällä käsitelleen tilaisuutta
Suomalais-ugrilaisella yhteydellä tulisi Saarikiven mukaan olla Suomessa tärkeä asema. Tällä hetkellä Suomen koulujärjestelmä korostaa kuitenkin länsieurooppalaista yhteiskuntaa ja antiikin perintöä ja suomalaisten kielitaustaan liittyvät suomalais-ugrilainen yhteys ja identiteetti ovat unohtuneet lähes täysin.
Vantaan kaupunginmuseon blogissa Andreas Koivisto kertoi arkeologian paljastamista Mårtensbyn yhteyksistä ulkomaailmaan.

Kenkä kävi Kansalliskirjastossa katsastamassa Saima Harmaja -näyttelyn.

Helsingin yliopiston historianopiskelijoiden Kronikka 1/2013:ssa juttua museologiasta, sotamuseosta ja Haapalan tupakkatutkimuksesta. Anu Koivunen kirjoitti på svenska HBL:ssä valtiovallan tilaamasta historiantutkimuksesta.

Ajatteleva Anneli oli tutkinut Kansalliskirjaston digitoimia matkailuun liittyviä pienpainatteita.

Juha Makkonen oli lukenut Aki Ollikaisen Nälkävuoden. Pekka Virolainen toteaa, että "Fiktion lukeminen on siis joogaa aivoille". Kirsi Hietanen kuunteli Mika Waltarin Mikael Karvajalan.

Ei kommentteja: