torstai 16. marraskuuta 2017

Käytännön rahatalousneuvo ja -niksi


Suomalainen Wirallinen Lehti julkaisi 29.11.1867 ja 12.01.1869 otsikolla Elämäntapauksia tarinat eräästä Iisakki Heikkisestä. Osaava kirjoittaja on ainakin toiseen juttuunsa upottanut tarkoituksellisen opetuksen. Siinä metsäkaupoilla vaurastunut Heikkinen käy kaupungissa ja
...saman kauppamiehen tuona ollessani tuli hän minun tyköni ja sanoi:
"Noh Heikkinen, ole niin hyvä ja kirjoita tuohon paperilappuun minun edestäni, minä tarvitsisin vähän rahoja pankista, enkä viitsi lähteä nyt muita tämän tähden hakemaan."
"Aivan mielelläni", vastasin minä ja rupesin kirjoittamaan nimeäni lapun takapuolelle.
"Ei, ei siihen," kielsi kauppamies, "vaan noin poikkipuoleen tälle toiselle puolelle."
"En minä osaa poikkipuolin kirjoittaa," vastasin minä, sillä olin kuullut että kaikki poikkipuoliset kirjoitukset olisivat kovin vaarallisia.
"Eihän tämä ole vaikeata, katsos näin", sanoi kauppamies ja piirteli siihen muutamia rivejä sekä käski minun kirjoittaa nimeni alle.
"No, paljoko tämä oppi nyt maksaa?" kysyin minä nimeäni kirjoittaessa.
"Ei se maksa mitään", sanoi hän naurahtaen ja käski minun tulla työn tehtyä juomaan lasin viiniä.
Aikanaan, kirjoitettuaan poikkipuolin useampaan kertaan ja kauppiaan haettua konkurssia, Heikkinen ymmärsi taanneensa tämän vekseleitä.

Tällainen opettavaisuus on sanomalehdille tavallista, mutta toisessa tarinassa Heikkinen pelastautuu tavalla, joka tuskin oli suositeltava. Velkaannuttuaan paikallisen sahanhoitajalle hän sai kotonaan vastaanottaa vallesmannin, joka oli tullut tekemään "ryöstökirjoitusta" eli ilmeisesti inventaariota ulosottoa varten. Nimismies ei kuitenkaan päässyt työssään alkuun, sillä velkoja eli sahanhoitaja ei ollut paikalla kuten piti.

Itse asiassa hän oli hyvin lähellä. Heikkisen sikolätissä, jonne Heikkinen oli hänet sulkenut. Tällä tempulla Iisakki Heikkinen ei tietenkään päässyt velastaan eroon, mutta sai kaipaamansa lisäajan sen maksuun.

Sikolättiä voi olla vaikea soveltaa nykypävään, mutta nimensä kirjoittamisen kanssa - vaakaan tahi pystyyn - kannattaa edelleen olla varovainen.

Kuva kirjasta "The year's at the spring; an anthology of recent poetry" (1920)

Ei kommentteja: