sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Eemil Salmelan jälkiä

Uudesta Kuvalehdestä huomattu Eemil Salmela vaivaa edelleen. Yhdellä kirjastokäynnillä tarkistin Kirjailijamatrikkelin tiedot ja jouduin pettymään: ei mitään biograafisia tietoja. Eli vaivaus jatkuu. Ilmeisesti kyse on nimimerkistä.

Jos Salmelan ja Emil/Eemil Salmelan tekstit ovat samasta kynästä ja niin omaelämänkerrallisia kuin antavat ymmärtää, auttavatko eteenpäin?

Epäsointua. Uusi Kuvalehti no 3/1891. Ei minä-kertojaa. Nimimerkki Salmela
Menetetty Paratiisi. Uusi Kuvalehti no 7/1891. Ei minä-kertojaa. Nimimerkki Salmela
Kesän helteet. Uusi Kuvalehti no 7/1891. Ei minä-kertojaa. Nimimerkki Salmela
Hyvin hauska kesä. Uusi Kuvalehti no 11/1891. Salmela lähtee Helsingistä setänsä maatilalle kesäksi. Ylioppilaslakkinsa ammuttiin säpäleiksi.
Veljen kamarissa. Uusi Kuvalehti no 2/1892. Ei minä-kertojaa. Nimimerkki Salmela
När jag var "in o läsa". Följetong. Farmaceutisk notisblad 1-7/1892 ...? Nimimerkki Salmela kertoo mukamas kiinalaisesta farmaseutin koulutuksesta.

Isänmaan malja. Aamunairut: aikakauslehti raittiutta ja eläwää kristillisyyttä varten 15-16 ja 17-18/1896. Ei minä-kertojaa. Nimimerkki Salmela
Kuningas ja perunapaistikkaat. Uusi Kuvalehti no 19/1896. Ei minä-kertojaa. Nimimerkki (?) Eemil Salmela
Eräs hautapatsas. Uusi Kuvalehti no 20/1896. Minä-kertoja rivihaudan äärellä. Nimimerkki (?) Eemil Salmela
Asiata kaupunkiin. Uusi Kuvalehti no 23/1896. Savosta, ei minä-kertojaa. Nimimerkki (?) Eemil Salmela
Maaliskuun-ilta. Kansanopisto 2/1897. Nimimerkki (?) Eemil Salmela aloittaa "Puolivälissä maaliskuuta vuonna 1896 astelin taaskin L:n kauppalan kaduilla. [...] Mieleeni juolahti ajat parisen vuotta takaperin, jolloin minäkin aina aamuin ja illoin tuiversin tuota samaista toripihaa myöden kansanopistoa kohden mieli täynnä aatteita ja innostusta."

Ensimmäinen luottamustoimeni. Uusi Kuvalehti no 4/1899. Herkullinen teksti, joka alkaa "Siitä on jo kolmattakymmentä vuotta, taisin olla 10 vuotias kirjoituskykyinen miehen alku, kun sain toimittaa ensimäisen tärkeän luottamustoimeni.". Nimimerkki Eemil Salmela
Kun minä rupesin eläinsuojelukseen. Uusi Kuvalehti no 8/1899. Minä-kertoja lapsuudessaan. Nimimerkki Eemil Salmela
Farmaceuten författar. MDS 1/1901. Farmaseuttien lehdessä nimimerkki (?) Eemil Salmela "tuntee" apteekkioppilaan, joka jo nuorena sai novellinsa maaseutulehteen, voitti pienempiä palkintoja kirjoituskilpailuissa ja julkaisi lopulta kirjan. Vaimonsa "myös farmaseutti".

Fennican ja kirjalijamatrikkelin tunteman Emil Salmelan kirja Vakan alta oli julkaistu vuonna 1900, joten sen tekijän voinee yhdistää apteekkialalla olleeseen. Mutta kirjoittiko sama mies kaikki edellä olevat tekstit ja kuka hän "oikeasti" oli? Apteekkarimatrikkelista ei ollut apua eli todennäköisesti kyse on nimimerkistä.

Ei kommentteja: